Cykl warsztatów tematycznych podstawowych dla Rodziców - 5 popołudni po 3 h.
*Udział w czterech
warsztatach gwarantuje otrzymanie Certyfikatu uczestnictwa w Kursie Bazowym z
Pozytywnej Dyscypliny dla Rodziców / Nauczycieli, co (po wnikliwej analizie
podręczników „Pozytywna Dyscyplina”) daje pełne zrozumienie teorii A. Adlera i
R. Dreikursa oraz umożliwia umiejętne
wprowadzanie poznanych technik wychowawczych w pracy z uczniami lub pacjentami.
Temat 1 : Jak być uprzejmym i stanowczym jednocześnie w domu i w pracy?
(temat pierwszy z cyklu
warsztatów o stanowczym i uprzejmym wychowaniu - Pozytywna Dyscyplina.)
Adresat:
Warsztat skierowany jest do osób
wychowujących lub pracujących z dziećmi i młodzieżą, z dorosłymi i starszymi
osobami, gdzie ważne jest odnoszenie się z szacunkiem do siebie nawzajem oraz
do wymogów sytuacji i miejsca.
Opis:
Ten pierwszy warsztat z cyklu
wychowania bez kar i nagród wyjaśnia, jak rozmawiać i negocjować z innymi
biorąc pod uwagę potrzeby swoje, rozmówcy oraz wymogi sytuacji i miejsca
(Technika 3 „s”).
Uczestnicy warsztatu nauczą się,
jak formułować swoje wypowiedzi i prowadzić dialog, aby osiągnąć porozumienie z
odbiorcą, a przez to rozwijać u nich umiejętność systemowego podejścia do
życia, mądrej i spokojnej oceny sytuacji zgodnie z wyznawanymi wartościami,
zdolność wyrażania empatii, rozwijania zdrowej samooceny oraz samokontroli.
Partycypanci dowiedzą się również, jak funkcjonuje mózg w
stresie, poznają sposoby na samoregulację dorosłego i dziecka. Nauczą się, jak
tworzyć przestrzeń do wyciszenia się oraz jak organizować specjalny, bardzo
potrzebny i wartościowy czas z drugą osobą.
Metoda wychowawcza bazuje na
cyklu książek Jane Nelsen „Pozytywna Dyscyplina”.
Warunki realizacji:
Ustalane indywidualnie.
Czas trwania:
3 godziny dydaktyczne
Grupa:
Od 6 do 12 osób.
Temat 2 : „Dlaczego oni tak się zachowują? – chcę to zrozumieć” –
odkodowujemy błędne cele zachowania dzieci, młodzieży i dorosłych.
(temat drugi z cyklu warsztatów o stanowczym i uprzejmym wychowaniu -
Pozytywna Dyscyplina.)
Adresat:
Program warsztatu zaadresowany do
rodziców, nauczycieli, pedagogów i wychowawców dzieci i nastolatków, których
reakcją w trudnej sytuacji jest „atak”, „wycofanie” lub bezradność, brak
sprzeciwu a nawet zażenowanie.
Opis:
Po pierwsze zrozumieć! Reakcja
rozdrażnionego dorosłego jakże mogłaby być inna w sytuacji stresowej, gdyby
znał powód, dla którego ich rozmówca zachował się tak nietypowo lub
niewłaściwie. Co kieruje człowiekiem, że się zachowuje w sposób niestosowny, że
wybucha lub się wycofuje i ucieka? Czy on chce „mi zrobić na złość?”,
„upokorzyć mnie?”, „zaniepokoić?”, martwię się o niego.
Na tych warsztatach ujawniamy to,
co ukryte. Analizujemy błędne strategie, którymi kierują się dzieci i dorośli,
zamiast po prostu powiedzieć, co ich „gryzie”, czego potrzebują w danym
momencie. Poszukamy też rozwiązań dla takich sytuacji, nauczymy się formułować
zdania i prowadzić rozmowy z tak, aby zaspokoić naturalną potrzebę
przynależności i znaczenia rozmówcy, by wskazać inną drogę do wyrażania swoich
emocji lub trosk.
Metoda wychowawcza bazuje na
cyklu książek Jane Nelsen „Pozytywna Dyscyplina”.
Warunki realizacji:
Ustalane indywidualnie.
Czas trwania:
3 godziny dydaktyczne
Grupa:
Od 6 do 12 osób.
Temat 3: „Jak zachęcać a nie chwalić i nagradzać?”
(temat trzeci z cyklu warsztatów o stanowczym i uprzejmym wychowaniu -
Pozytywna Dyscyplina.)
Adresat:
Program warsztatu zaadresowany do
rodziców, wychowawców i nauczycieli, którzy szukają alternatyw dla nagród i kar
w procesie oceniania własnych i cudzych dzieci i nastolatków.
Opis:
Świadomość różnic wynikających z
„9 temperamentów” (Nelsen, J.) i kolejności urodzenia wyjaśni, dlaczego nasi
rodzice, nauczyciele, pracodawcy i współpracownicy, tak się różnią od nas i
między sobą. Poprzez ćwiczenia empiryczne poznamy swoje style rodzicielskie lub
nauczania, co skłoni nas do otwartości i tolerancji dla odmiennych
temperamentów i charakterów dzieci i dorosłych.
Uczestnicy warsztatów nauczą się,
jak formułować skuteczne słowa zachęty i odejść od nagród czy pochwał.
Zaznajomią się ze sposobami prowadzenia rozmów z nastolatkami, aby ukształtować
ich charakter, działać profilaktycznie w obliczu zagrożeń, zachęcić do
sprawczości, podnosząc samoocenę i wiarę w osobistą moc i wpływ na własne
życie.
Metoda wychowawcza bazuje na
cyklu książek Jane Nelsen „Pozytywna Dyscyplina”.
Warunki realizacji:
Ustalane indywidualnie.
Czas trwania:
3 godziny dydaktyczne
Grupa:
Od 6 do 12 osób.
Temat 4: Jak stosować konsekwencje skoncentrowane na rozwiązaniach w domu
i w szkole?
(temat czwarty z cyklu warsztatów o stanowczym i uprzejmym wychowaniu)
Adresat:
Adresatami warsztatu mogą być
rodzice, pedagodzy, psycholodzy, wychowawcy i nauczyciele, którzy pragną się
nauczyć podejścia pełnego szacunku i zarazem stanowczości w relacjach z dziećmi
i dorosłymi, którzy dostrzegają konieczność wypracowania u podopiecznych
pewnych umiejętności życiowych, minimalizujących ich ograniczenia, deficyty lub
problemy.
Opis:
Stosowanie alternatyw do kar i
nagród daje długofalowe pozytywne skutki, wykształcające w odbiorcach wiele
kompetencji życiowych i społecznych. Na tym spotkaniu poznamy rodzaje
konsekwencji, jakich dzieci doświadczają oraz nauczymy się technik, jak je
przygotować na te konsekwencje.
Ćwiczenia na warsztatach pokażą
sposoby przeprowadzania wartościowych spotkań rodzinnych lub klasowych,
tworzenia umów z dziećmi i młodzieżą, odwoływania się do nich oraz egzekwowania
ich.
Uczestnicy zyskają umiejętność
formułowania pytań pełnych ciekawości. Poznają proces dochodzenia do
rozwiązania konkretnego problemu poprzez skoncentrowanie się nie na problemie
lecz na umiejętności, jaka musi być opanowana, aby problem zniknął. Problem
jest tu postrzegany jako zasób. Mierzenie się z nimi jest okazją do poznawania
swoich mocnych stron, wzmacniania samooceny oraz rozwijania umiejętności
niezbędnych do radzenia sobie z nimi, przydatnych również w dorosłym życiu,
pomocna w przezwyciężeniu problemów emocjonalnych i behawioralnych takich jak:
- zaburzenia lękowe
- niewłaściwe zachowania
- zaburzenia koncentracji
- agresja i wybuchy złości
- złe nawyki
- problemy z jedzeniem lub snem
itp.
Metoda wychowawcza bazuje na
cyklu książek Jane Nelsen „Pozytywna Dyscyplina” oraz dr Bena Furmana „Kids’
Skills – Dam Radę”
Warunki realizacji:
Ustalane indywidualnie.
Czas trwania:
3 godziny dydaktyczne
Grupa:
Od 6 do 12 osób.
Temat 5: Relacje między rodzeństwem oraz jak z buntownika zrobić
współpracownika?
Adresat:
Warsztat skierowany jest do osób
wychowujących lub pracujących z dziećmi i młodzieżą, z dorosłymi i starszymi
osobami, gdzie ważne jest odnoszenie się z szacunkiem do siebie nawzajem oraz
do wymogów sytuacji i miejsca.
Opis:
Na tym warsztacie Rodzice
dowiedzą się nieco więcej na temat teorii dotyczących kolejności urodzenia i
jej wpływu na kształtowanie się priorytetów życiowych i stylów rodzicielstwa.
Interesujące mogą wydawać się również
informacje dotyczące rywalizacji wśród rodzeństwa, poznanie jej przyczyn oraz
sposobów na wzmocnienie więzi między rodzeństwem.
Ćwiczenia empiryczne, Rodzice Pomagają
Rodzicom, odgrywanie scenek nauczą, jak wspierać dzieci, by potrafiły
współczuć, współpracować i troszczyć się o swoich rywali.
Poznanie narzędzi i języka
Pozytywnej Dyscypliny zmienią podejście do dziecka i jego złości czy buntu,
pomogą wzmocnić jego charakter, nauczyć samokontroli i samoregulacji, jeżeli
rodzić będzie wytrwale je stosował w relacji z dzieckiem i innymi.
Metoda wychowawcza bazuje na
cyklu książek Jane Nelsen „Pozytywna Dyscyplina”.
Warunki realizacji:
Ustalane indywidualnie.
Czas trwania:
3 godziny dydaktyczne
Komentarze
Prześlij komentarz
Mile widziane komentarze w duchu szacunku i uprzejmości.