Metoda "Kids' Skills - Dam radę!"
Kids’ Skills –
Dam Radę! – metoda Fińskiej Terapii Krótkoterminowej
Metoda „Dam Radę!” nie jest lekarstwem, może tylko pomagać dzieciom w rozwiązywaniu problemów, które można przezwyciężyć, ucząc się nowych umiejętności i nie powinna zastąpić profesjonalnej pomocy lekarskiej i interwencji chroniących dziecko, gdy są one wskazane.
Metoda przeznaczona dla dzieci / uczniów w wieku od 3 do 12 roku życia
borykających się z:
·
lękami wywołanymi niepokojącymi sytuacjami, lęk przed nieznanym
·
nieprzewidywalnym zachowaniem
·
zaburzeniami koncentracji
·
tikami nerwowymi
·
napadami złości
·
wybiórczością jedzenia, zaburzonym snem, korzystaniem z toalety
·
brakiem wiary w swoje możliwości
„Kids’ Skills” (Dam Radę!), jak określa autor metody i programu, fiński psychiatra
Ben Furman, opiera się na filozofii współpracy i szacunku, pomaga dzieciom a
nawet dorosłym w przezwyciężaniu problemów emocjonalnych i behawioralnych,
jeśli potencjalny problem zostanie zamieniony na umiejętność do opanowania, a
nie tylko trudność do zlikwidowania. „Pomagając dzieciom zyskać kontrolę nad
własnym życiem, można również złagodzić symptomy poważniejszych zaburzeń psychicznych,
np. zespołu zaburzeń uwagi, depresji, niepokojących zachowań u osób ze spektrum
Autyzmu i Aspergera, całościowego zaburzenia rozwoju, depresji, zaburzenia
obsesyjno-kompulsywnego, nadpobudliwości i napadów złości. Metoda ta jest
użyteczna w przypadku każdego problemu, który można rozwiązać lub złagodzić
pomagając dziecku nauczyć się określonej umiejętności. (…) Metoda „Dam Radę!”
nie jest lekarstwem, może tylko pomagać dzieciom w rozwiązywaniu problemów,
które można przezwyciężyć, ucząc się nowych umiejętności i nie powinna zastąpić
profesjonalnej pomocy lekarskiej i interwencji chroniących dziecko, gdy są one
wskazane. (…) metoda ta nie jest szkodliwa, w niektórych przypadkach może
okazać się tylko nieskuteczna.” („Program „Dam Radę! w praktyce.” Nowa metoda
pomagania dzieciom w przezwyciężeniu problemów z emocjami i zachowaniem” ,Warszawa,
2012)
Dam Radę! ma postać 15 kroków, dopasowanych do dziecięcego rozumienia
świata i właściwych dla dzieci sposobów przezwyciężania problemów.
Kolejne etapy postępowania dotyczą:
1.
Wykorzystywanie zdolności do rozwiązywania
problemu (zmień problem na umiejętność, której można się nauczyć).
2.
Wybór umiejętności, jakiej można się
nauczyć, aby rozwiązać problem.
3.
Wykorzystanie odkrytych zdolności (pomoc w
dostrzeżeniu, jakie korzyści będzie miał dla siebie uczeń, kiedy nauczy się
nowej umiejętności).
4.
Nazwanie umiejętności (interesujące hasło
na tę umiejętność).
5.
Poszukiwanie wraz z dzieckiem zwierzęcia
do pomocy w wytrwaniu postanowienia i nauczenia tej nowej umiejętności.
6.
Osoby wspierające (rodzina, przyjaciele,
którzy będą przypominać o ćwiczeniu umiejętności, pomaganiu w jej opanowaniu).
7.
Budowanie pewności siebie (osoby
wspierające mówią, piszą, dlaczego są pewne, tego że uda mu się nauczyć nowej
umiejętności).
8.
Planowanie uroczystości (dziecko samo
decyduje jak, z kim, gdzie i kiedy chce świętować sukces).
9.
Opisywanie zdolności (dziecko pokazuje jak
będzie mówić w języku angielskim, co będzie umiało powiedzieć, zrobić).
10. Uroczyste
obwieszczenie (uczeń opowiada innym o umiejętności, której będzie się uczył).
11. Ćwiczenie
umiejętności (zezwolenie uczniowi na ćwiczenie danej umiejętności o wybranych
przez siebie porach, w wybranym miejscy, z czyjąś pomocą lub bez niej, o
ustalonej częstotliwości).
12. Pomoc
w przypomnieniu (ustalenie, jak rówieśnicy, rodzice, nauczyciel może
przypomnieć uczniowi o konieczności ćwiczenia danej umiejętności).
13. Świętowanie
sukcesu (Gdy nadejdzie czas na świętowanie, uczeń powinien podziękować każdemu,
kto go wspierał).
14. Nauka
innych (stworzenie dziecku możliwości przedstawienia sposobu opanowania umiejętności innym uczniom, opowiedzenia o
swoich odczuciach, wysiłku włożonym w proces nauczania).
15. Następne
zdolności (omówienie kolejnej rzeczy, jaką uczeń mógłby opanować).
Stosując metodę „Dam
Radę!” należy pamiętać o zasadach filozofii centralnej TSR (Terapii
Skoncentrowanej na Rozwiązaniach), ujętej w trzech punktach:
1.
Jeśli się dowiesz, co działa, rób tego
więcej.
2.
Jeśli coś nie działa, nie rób tego więcej.
Rób coś innego.
3.
Jeśli coś się nie zepsuło – nie naprawiaj
tego.
Techniki metody TSR:
- Mówienie do dziecka /
ucznia zrozumiałym, prostym językiem,
- Powolne zdobywanie
zaufania dziecka / ucznia – dostosowane tempo,
- Trafne i wdzięczne
komplementowanie,
- Dostosowanie się do
potrzeb dziecka, bez nastawienia, że coś musi być zrobione,
- Tworzenie zasad nie
zakazów,
- Uważne słuchanie (do
końca) wypowiedzi dziecka / ucznia, wyrażanie zrozumienia, emaptyzowanie,
pomaganie w nazywaniu emocji – okazywanie szacunku i nie zaprzeczanie uczuciom
dzieci / uczniów,
- Postawienie dziecka /
ucznia w roli eksperta i zapytanie go o pomysły na rozwiązanie.
CEL OGÓLNY:
- Pomoc dzieciom /
uczniom w rozwiązaniu problemów poprzez zmianę myślenia przyczynowego na myślenie
sprawcze, skoncentrowanie na rozwiązaniu a nie na problemie.
- Doprowadzenie do
opanowania wybranej umiejętności przez dzieci / uczniów, redukującej początkową
trudność.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Przekonanie dorosłych i
dzieci do konieczności komplementowania i pokazanie sposobów na dawanie i
przyjmowanie miłych, ciepłych i dobrych słów.
- Uświadomienie dorosłym
konieczności patrzenia na dziecko / ucznia, jako osobę, która nie ma „problemu”
czy „wielu wad” lecz ma potencjał, zdolności w pewnych dziedzinach, dobre serce.
- Pomoc dorosłym a potem
dzieciom / uczniom w dostrzeżeniu pozytywnych cech dziecka / ucznia,
wyszukiwania jak największej ilości pozytywów – nie myśląc o wadach.
- Opanowanie narzędzi i
języka skoncentrowanego na rozwój, bez słów zaprzeczenia, używanie poleceń
zachęcających do współpracy, motywujących, dodających wiary w siebie.
- Nauczenie się efektywnej
komunikacji w sytuacjach, gdy dziecko / uczeń nie wywiązuje się z obowiązków,
nie chce podjąć żadnych obowiązków.
- Opanowanie systemu 15
kroków pomagających w nauce umiejętności przez dziecko / ucznia.
- Przestrzeganie zasad
filozofii centralnej TSR (Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach).
Komentarze
Prześlij komentarz
Mile widziane komentarze w duchu szacunku i uprzejmości.